Franczyza – wady i zalety

Free-Photos / Pixabay

Franczyza to popularny model biznesowy, który jak każdy posiada swoje wady i zalety. Warto się z nimi zapoznać, zanim zdecydujemy się na konkretną współpracę, ponieważ w ten sposób będziemy przygotowani na różne ewentualności i jeszcze bardziej świadomie podejmiemy wybór. Przede wszystkim wśród zalet musimy wymienić dużo łatwiejszy start. Od samego początku możemy prowadzić sklep znanej marki, dzięki czemu nie musimy martwić się o budowanie swojej pozycji od zera i stopniowe zdobywanie udziałów w rynku. Kolejną zaletą jest to, że dostajemy gotowy pomysł na biznes w oparciu o powtarzalne metody, które musimy tylko u siebie zaaplikować.

Podejście franczyzowe to również minimalizowanie ryzyka, że nasze przedsięwzięcie biznesowe się nie powiedzie. Skoro w ramach określonych działań sukces odniosło już kilkuset partnerów lub więcej, to czemu akurat nam miałoby nie wyjść? Franczyza to również szerokie wsparcie w zakresie know how marki oraz prowadzenie usług marketingowych, administracyjnych lub nawet rekrutacyjnych. Korzystając z wiedzy i doświadczenia mentorów dużo łatwiej będzie nam odnaleźć się na początku i z wszystkim wystartować. Jeżeli chciałbyś sprawdzić jak działa franczyza, ubrania mogą być dobrym kierunkiem dla Ciebie. W tym zakresie warto sprawdzić ofertę grupy modowej https://gpoland.com.pl.

Jakie wady może mieć franczyza?

Pierwszą z nich oczywiście są opłaty franczyzowe. Mówimy tu o początkowej opłacie licencyjnej oraz miesięcznym abonamencie za korzystanie z licencji marki oraz wsparcia merytorycznego. Może to być wada, jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że w ramach tej opłaty przyspiesza proces powstawania stabilnej firmy, nie musi wymyślać koła na nowo i minimalizuje ryzyko, więc jest to klasyczny układ coś za coś.

Kolejną wadą franczyzy może być tzw. efekt domina. Polega to na tym, że w przypadku kryzysu wizerunkowego globalnej marki, cierpią na tym franczyzobiorcy, którzy nie mają na to wpływu. W związku z tym warto wcześniej poddać analizie dotychczasowe działania marki, jej sytuację finansową oraz prawną, aby zminimalizować ryzyko wejścia we współpracę z brandem, który może mieć kłopoty. Ostatnią wadą jest to, że w przypadku upadku franczyzodawcy nic nie jest zależne od nas, ale tą wadę możemy praktycznie wyeliminować, stosując się do wcześniejszej wskazówki. Dla niektórych wadą może być również zależność od głównej marki, jednak warto rozpatrywać ją w ramach szansy na rozwój, edukację i zdobycie doświadczenia.